З досвіду роботи

З досвіду роботи
Вступ
Зміни, які відбуваються в суспільстві сьогодні, спонукають підготувати дітей до життя в ХХІ ст.. Сучасне суспільство зацікавлене в людях, які володіють умінням творчо мислити, які прагнуть до саморозвитку, самореалізації. Відомо, що особистість дитини формується і розвивається тільки в тому випадку, якщо під час навчання вона є безпосереднім учасником діяльності, в якій перевіряються на практиці її здобутки, вміння та навички.
ХХІ століття – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому якість людського потенціалу, рівень освіченості й культури всього населення набувають вирішального значення.
Зараз для розвитку інтересу дітей до навчання на уроці недостатньо лише особистісних якостей учителя. Тому я вважаю, що нагальною потребою кожного вчителя при викладанні математики є впровадження нових форм та методів навчання і виховання, що забезпечують розвиток особистості школярів. Розв’язання цієї проблеми сприяє впровадження мультимедійних  технологій навчання на уроках математики. Саме вони ефективніше сприяють інтелектуальному, соціальному й духовному розвитку учня. Тому я і обрала проблему, над якою працюю: «Формування успішної особистості шляхом використання мультимедійних технологій на уроках  математики».
     Комп’ютери стрімко увійшли в різноманітні сфери нашої повсякденної діяльності, тому широке запровадження комп’ютерної техніки в процесі навчання математики є важливим завданням.
        Досвід організації навчально – виховного процесу в нашій школі свідчить, що чим ширше застосовуються комп’ютери у процесі вивчення різних предметів ( у тому числі й математиці) та чим раніше учні починають працювати з комп’ютером, тим ефективніші результати навчання. Комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, а й дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим.
Комп’ютер забезпечує інтенсифікацію діяльності вчителя і учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної обдарованості, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає можливість покращити якість навчання математики – науки ХХІ століття.
Необхідність впровадження досягнень науково-технічного прогресу в галузі педагогіки викликала появу мультимедійних засобів на уроках математики. Актуальність використання мультимедійних засобів полягає в тому, що сучасні досягнення науки і техніки вимагають сучасних уроків, які враховують ці досягнення. Уміле поєднання комп'ютерних технологій і традиційних методів викладання математики дадуть бажаний результат: високий рівень засвоєння фундаментальних знань з математики та усвідомлення їх практичного застосування.

Використання засобів мультимедіа з метою повторення, узагальнення та систематизації знань не тільки допомагає створити конкретне, наочно-образне уявлення про предмет, явище чи подію, які вивчаються, але й доповнити відоме новими даними. Відбувається не лише процес пізнання, відтворення та уточнення вже відомого, але й поглиблення знань.
Отже, актуальність вивчення питання застосування мультимедійних технологій у процесі відбору, накопичення, систематизації і передачі знань, а також в організації різних видів навчальної діяльності є однією із значущих рис системи освіти, що формується зараз.
Ідея досвіду: пробудити інтерес учнів до навчання, зацікавити їх на уроках і зробити так, щоб вивчення математики було для учнів доступним та  ненавязливим.

Використання мультимедійних технологій на уроках математики
Бажання зробити навчання окриленим новими ідеями, спрямованим на постійний пошук, спонукало мене вивчити праці досвічених педагогів – практиків та науковців: Савченко Н., Шликова О. та ін.. Зокрема, у роботах Ю. Казакова, Л. Шевченко розкрито педагогічні умови застосування медіаосвіти в процесі професійної підготовки майбутніх учителів.
Розглянемо саме поняття «технологія» та «мультимедіа».
Технологія – ( з грецької мови «знання про майстерність») – це комплекс, що складається із запланованих результатів, засобів оцінки для корекції та вибору оптимальних методів, прийомів навчання, оптимальних для даної конкретної ситуації, набору моделей навчання, які розроблені вчителем на цій основі.
          Мультимедіа (мульти – багато, медіа – середовище, носій) – це сучасна комп'ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об'єднувати в одній комп'ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відео, графічне зображення, анімацію та мультиплікацію. Таким чином, у загальному значенні «мультимедійної технології» - це сукупність методів, прийомів і програмно-педагогічних засобів для реалізації навчально-виховної мети, вирішення окремих дидактичних та виховних завдань. Мультимедіа є ефективною освітньою технологією завдяки властивим їй якостям інтерактивності, гнучкості й інтеграції різних типів навчальної інформації. Так, відмінною рисою мультимедіа є навігаційна структура, що забезпечує інтерактивність – можливість безпосередньої взаємодії з програмним ресурсом. Інтерактивність технологій мультимедіа передбачає “живий” зв'язок між користувачем і програмою, зокрема, за бажанням, можна задати індивідуальний темп роботи в межах програми, установити швидкість подачі матеріалу, кількість повторень тощо. Таке задоволення індивідуальних потреб особистості в навчанні й дозволяє говорити про гнучкість технологій мультимедіа.

Як вважають науковці з даної проблеми, застосування комп'ютера в навчанні стане активним і переважаючим порівняно з чинною методикою, якщо будуть такі його форми, за яких отримуються якісні й кількісні переваги. Під якісними перевагами розуміємо розширення можливості аналізу явищ і процесів ( а відповідно, поглиблене й усвідомлене вивчення курсу математики), під кількісними - вивільнення резервного часу на уроці. Мультимедійні програми оснащені графічним, відео - і звуковим супроводом, перетворюють роботу користувача на творчу працю. Настав час революційних змін у роботі учня й учителя, на місце традиційним технічним засобам навчання (діапроекціям , кінофрагментам, аудіо - і відеозаписам) приходить інструмент, здатний замінити всі вище перелічені засоби навчання, перевищуючи їх за якістю. Проводячи уроки з використанням комп'ютера, я зрозуміла, що з його допомогою можна вирішити низку проблем, які завжди супроводжували викладання шкільної математики. Так, багато явищ в умовах шкільного кабінету продемонструвати неможливо. Комп'ютер може не тільки створити модель різних явищ, а й змінювати умови перебігу процесу, змінюючи параметри.
При використанні на уроці мультимедійних технологій структура уроку принципово не змінюється. У ньому як і раніше зберігаються всі основні етапи, зміняться, можливо, тільки їх тимчасові характеристики. Необхідно відзначити, що етап мотивації в даному випадку збільшується і несе пізнавальне навантаження. Це необхідна умова успішності навчання, оскільки без інтересу до поповнення знань яких бракує, без уяви і емоцій немислима творча діяльність учня.
Структурна компоновка мультимедійної презентації – системне, аналітичне мислення. Крім того, за допомогою презентації можна використовувати різноманітні форми організації пізнавальної діяльності: фронтальну, групову, індивідуальну. Мультимедійна презентація, таким чином, найбільш оптимально і ефективно відповідає триєдиній дидактичній меті уроку:
освітній аспект: сприйняття учнями навчального матеріалу, осмислення зв'язків і відносин в об'єктах вивчення.
Розвиваючий аспект: розвиток пізнавального інтересу учнів, уміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати, активізація творчої діяльності учнів.
Виховний аспект: виховання наукового світогляду, уміння чітко організувати самостійну і групову роботу, виховання відчуття товариства, взаємодопомоги.
Учнів привертає новизна проведення мультимедійних уроків. У класі під час таких уроків створюються умови реального спілкування, під час якого учні прагнуть виразити думки “своїми словами”, вони з бажанням виконують завдання, виявляють цікавість до матеріалу, що вивчається, у учнів пропадає страх перед комп'ютером. Учні вчаться самостійно працювати з навчальною, довідковою і іншою літературою по предмету. В учнів з'являється зацікавленість в отриманні вищого результату, готовність і бажання виконувати додаткові завдання. При виконанні практичних дій виявляється самоконтроль.
Можна виділити наступні особливості даної технології:
*    Якість зображення, виконуваного крейдою на дошці, не витримує ніякого порівняння з акуратним, яскравим, чітким і кольоровим зображенням на екрані.
*    За допомогою дошки і крейди скрутно і безглуздо пояснювати роботу з різними додатками.
*    У випадках виявлення в слайдах навчальних посібників недоліків або помилок, можна порівняно легко усунути дефекти.
*    Залежно від підготовленості учнів один і той же матеріал можна пояснювати і дуже докладно, і розглядати тільки базові питання теми. Темп і об'єм матеріалу що викладається, визначається по ходу уроку.
*    Під час демонстрації презентації, навіть із застосуванням проектора, робоче місце учнів достатньо добре освітлене.
*    Підвищення рівня використання наочності на уроці.
*    Підвищення продуктивності уроку.
*    Встановлення міжпредметних зв'язків з іншими предметами.
*    З'являється можливість організації проектної діяльності учнів по створенню навчальних програм, під керівництвом вчителя інформатики і вчителями-предметниками.
*    Вчитель, який створює, або використовує інформаційні технології вимушений звертати величезну увагу на логіку подачі навчального матеріалу, що позитивним чином позначається на рівні знань учнів.
*    Змінюється відношення до ПК. Школярі  починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи.

Результативність дослідження використання мультимедійних технологій на уроках математики
Перед тим, як розпочати роботу з комплексного застосування мультимедійних технологій, я провела дослідження ефективності використання мультимедійного супроводу навчальних занять з математики. Виявилося, що рівень сприйняття інформації учнями зріс.
   В перший рік роботи по даній методичній проблемі, я накопичувала матеріал, відбирала програмне забезпечення. У роботі застосовувала і зараз застосовую  педагогічні програмні засоби: «Бібліотеку електронних наочностей», «Пакет динамічної геометрії  DG» , Gran1, Gran2D, Gran3D, « Mathcad»,  « Математика –тестові завдання », ресурси мережі Інтернет, а також інші доступні джерела інформації.
У своїй практичній роботі я найчастіше  використовую презентації, створені за допомогою програми Power Point. Пояснення супроводжуються інформацією на слайдах, що є не тільки яскравою динамічною ілюстрацією, а й способом фіксації нового матеріалу. На мою думку, розумне використання в навчальному процесі наочних засобів навчання виконує важливу роль в розвитку спостережливості, уваги, мови, мислення учнів.
Я вважаю, що наочність матеріалу підвищує його засвоєння, оскільки задіяні всі канали сприйняття учнів – зоровий, механічний, слуховий і емоційний. Використання мультимедійних презентацій доцільне на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроці. Так само, можливі ситуації, в яких матиме сенс спочатку проводити огляд розділу або тільки демонструвати потрібну тему без поглиблення і накопичення знань або навиків, а поглиблення і вдосконалення навиків використання потрібної теми надалі можна здійснити за рахунок самоосвіти. Дана форма дозволяє представити навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, що дозволяє полегшити запам'ятовування і засвоєння матеріалу, що вивчається. Подача навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання.
Працюючи в класах, де використовуються мультимедійні технології, навчально-виховний процес відзначається такими перевагами: краще сприймається учнями матеріал, зростає зацікавленість, відбувається індивідуалізація навчання, розвиток творчих здібностей (залучення школярів до створення проектів, презентацій), скорочуються види робіт, що стомлювали учня. Використовую різні аудіовізуальні засоби (графіка, анімація) з метою підвищення активності дітей, уможливлюю динамічне подання матеріалу, забезпечую умови для формування самооцінки учня.
Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання, що використовую на уроках математики, можна стисло визначити так:
*    посилення мотивації навчання;
*    активізація навчальної діяльності учнів, посилення їх ролі як суб’єкта навчальної діяльності (можливість обирати послідовність вивчення матеріалу, визначення міри і характеру допомоги тощо);
*    індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності школярів;
*    урізноманітнення форм подання інформації;
*    урізноманітнення типів навчальних завдань;
*    створення навчального середовища, яке забезпечує «занурення» учня в уявний світ, у певні соціальні і виробничі ситуації;
*    постійне застосування ігрових прийомів;
*    забезпечення негайного зворотного зв’язку, можливість рефлексії.
Форми й місце використання мультимедійної презентації на уроці залежать, звичайно, від змісту цього уроку, мети. Тим не менше, моя практика дозволяє виділити деякі загальні, найбільш ефективні прийоми застосування. Вони можуть використовуватися на наступних етапах (з відповідною метою і наповненням):
1. При вивченні нового матеріалу. Дозволяє подавати дидактичний і навчальний матеріал різноманітними наочними засобами. Застосування особливо вигідно в тих випадках, коли необхідно показати динаміку розвитку будь-якого процесу.
2. При закріпленні навчального матеріалу. Для учня – це засіб самоперевірки, стимул до навчання. Для вчителя – засіб якісного контролю засвоєних знань.
3. При перевірці і проведенні математичних та графічних диктантів, самостійних та контрольних робіт. Поряд з усним - забезпечує і візуальний контроль результатів (тестування).
4. При вирішенні завдань навчального характеру. Допомагає виконати малюнок, скласти план рішення і контролювати проміжні і остаточний результати самостійної роботи за цим планом.
5. Для поглиблення знань. Використовується як джерело додаткового матеріалу до уроку.
6. Для виготовлення дидактичного матеріалу. Використовується при обмеженні матеріальних носіїв інформації.
При цьому особливої уваги вимагає питання сумісного використання мультимедійних презентацій і робочих зошитів. На мій погляд, не слід спиратися тільки на можливості комп'ютера, хоча він надає прекрасні засоби для наочного і барвистого представлення інформації даної теми, що вивчається, тексти основних визначень і інші основоположні відомості все ж таки повинні залишитися у учнів у вигляді "паперової копії". При рішенні задач, в яких вимагається виконати самостійно які-небудь обчислення і вписати готові відповіді в указані місця, також бажано робити це в робочому зошиті. Функції мультимедійних презентацій і робочих зошитів строго розділені і дублювати один одного повинні тільки там, де це дійсно необхідно.
Починаючи розробку власних презентацій я ознайомилась з напрацюваннями колег-педагогів з цього питання, як теоретичними, так і практичними.
Для себе я визначила пріоритетні різновиди чи типи презентацій:
• презентації для повторювально-узагальнюючих уроків;
• презентації що містять повноцінний методичний супровід уроку.
• презентації для подачі і закріплення нового матеріалу;
• учнівські презентації, як навчальний продукт уроку.
Кожного разу, готуючись до уроку, думаю,  як знайти якомога більше інформації і подати її в цікавій, доступній формі,  як привернути інтерес учня до навчання, до свого предмета, як домогтися, щоб навіть учень з низьким рівнем знань, став працювати.
Так із використанням Microsoft Power Point  цікавими мені видалися уроки: «Розв’язування трикутників»(8 кл.), «Теорема Піфагора» (8 кл.), «Найпростіші перетворення графіків функції»(9 кл.),  «Ділення многочленів. Теорема Безу» (10 кл.), «Похідна та її застосування похідної» (11 кл.), «Переріз циліндра  площинами. Площа бічної та повної поверхні  циліндра» (11кл.), «Побудова перерізів многокутників» (11 кл.) та багато інших.
Таким чином, використання мультимедійних технологій на уроках математики дозволяють значно спростити розв’язування складних задач, здійснювати експериментальні дослідження, необхідні для ефективної організації процесу пізнання, створювати проблемні ситуації, формувати творчу особистість учнів, що в свою чергу неодмінно приводить до помітного покращення результатів навчальної діяльності.
Методи навчання, використані у моїй педагогічній діяльності, дали вагомі результати. Учні, яких я навчаю неодноразово брали участь і перемагали у районній та обласній олімпіадах з математики. Зокрема:у 2011- 2012 н.р. Крат Юрій (9кл) ІІ місце у ІІІ Етапі Всеукраїнської олімпіади з математики;  у 2012-2013 н.р. Паднюк Олена (8 кл) ІІ місце у ІІ Етапі Всеукраїнської олімпіади з математики та Крат Юрій (10кл) ІІІ місце у ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики ; у 2013-2014 н.р. Крат Юрій (11 кл) та Паднюк Олена (9 кл) – ІІІ місце у ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики; у 2014-2015 н.р. – Паднюк Олена(10 кл) – ІІІ місце у ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики .
Мій учень, Крат Юрій, за високі результати на протязі кількох років був нагороджений поїздкою у  бізнес – табір Delta Camp, де отримав багато корисних для дорослого життя знань від провідних підприємців та бізнес – тренерів.
Мої учні є учасниками Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру», за  що неодноразово нагороджена подяками.
З 2014 року є членом обласної творчої групи учителів математики, які працюють над темою «Формування успішної особистості шляхом використання нових освітніх технологій».







Висновок
Вважаю, що у сучасному інформаційному просторі дана технологія є актуальною. Ідея досвіду  допомагає мені підняти  на   новий рівень освоєння навчального матеріалу.
Представлений досвід роботи має ряд позитивних аспектів. Відомо, що успішність навчання залежить від відношення дитини до навчання. Позитивне відношення до навчання залежить від мотиву діяльності учня, його інтересу до теми, а також від стійкого інтересу до предмета в цілому.
Комп’ютер значно поширив можливості подання навчальної інформації. Застосування кольору, графіки, звуку, сучасних засобів, відео дозволяє моделювати різноманітні ситуації і середовища. І це одна з переваг застосування комп’ютерних педагогічних засобів для підвищення інтересу до предмета.
На уроках математики з використанням мультимедійних засобів навчання учні проявляють зацікавленість до предмета, добре оволодівають знаннями. Процес навчання проходить у невимушеній формі, школярі швидше вирішують поставлені перед ними завдання, не бояться помилитися, є дуже активні, пропонують різноманітні способи розв’язування поставлених проблем.
Також можна відзначити, що використання мультимедійних засобів навчання на уроках математики сприяє розвитку пізнавального інтересу учнів, їх розумових здібностей, розвиває хист до самостійної творчої роботи, що допомагає становленню та розвитку особистості.
        













Список використаної літератури

1.     Балтач І. А. Використання комп'ютерних презентацій як засобу підтримки під час навчання розв'язування задач/ І.А. Балтач, О.А. Мальованна, Л.Н. Яцик // Математика в школах України. – 2006. – № 17. – с. 12-14.
2.     Березовський В.С. та ін. Основи комп’ютерної графіки: Навчальний посібник/ В.С. Березовський, В.О. Потієнко, І.О. Завадський.- 2-ге вид., доповн. та дооп.- К.: Вид. група BHV, 2009.- 400 с.
3.     Головко М. В. Особливості та перспективи розвитку системи засобів комп'ютерної підтримки шкільного курсу математики / М.В. Головко // Комп'ютер у школі та сім'ї. – 2006 . – № 5. – С. 22-26.
4.     Левченко О.М. та ін. Основи створення комп’ютерних презентацій: Навчальний посібник/ О.М. Левченко, І.В. Коваль, І.О. Завадський.-К.: Вид. Група BHV, 2009.- 368 с.
5.     Данилова О.В. Мультимедія власноруч: текст, графіка, анімація, відео / О. Данилова, В. Манако, Д. Манако. – К.: Вид. дім „Шкіл. світ”: Вид. Л. Галіціна, 2006. – 120 с. – (Б-ка „Шкіл. світу”).
6.     Жалдак М.І. та інші. Математика з комп’ютером / М. І. Жалдак та інші. – К. 2004 – с.77 – 114.
7.     Інтернет – ресурси.





Немає коментарів:

Дописати коментар